چشم امید کشور برای ساماندهی تربیت اوان کودکی به سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: چشم امید یک کشور برای ساماندهی تربیت اوان کودکی به سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است. مدیریت دوران طلایی تربیت اوان کودکی فرزندان این سرزمین به دوش این سازمان است.

محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در نشست با رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و معاونان وی گفت: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای اینکه بتواند به وظایف اصلی خود عمل کند باید با تغییر رویکرد و تولید محتوا؛ نوع همکاری و رابطه خود را با کنشگران و فعالان پر شمار این عرصه در سطح کشور تعریف کند.

وی افزود: یک سازمان برای اینکه بتواند به کارآیی و اثربخشی برسد باید ثبات کاری داشته باشد تا به هسته مرکزی برای راهبری حوزه های تابعه خود تبدیل شود.

امانی اظهار داشت: چشم امید یک کشور برای ساماندهی تربیت اوان کودکی به این سازمان است. مدیریت دوران طلایی اوان کودکی فرزندان این سرزمین یعین از بدو تولد تا شش سالگی به دوش این سازمان است.

دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش اضافه کرد: مهم ترین موضوع، تغذیه علمی و پژوهشی تولید کنندگان حوزه کودک است که باید با ایجاد سازوکاری مناسب فاصله حدود خود را با مدل آموزش مدرسه ای رایج مشخص کند، چون کارکرد این سازمان با آن متفاوت است.

امانی تصریح کرد: استفاده از واژه کودکستان به جای دوره پیش‌دبستان و واژه مربی به جای معلم نشانه های مهمی در ترسیم مسیر این سازمان است و می‌تواند سایه‌ سنگین آموزش رسمی را از سر مخاطب این دوره بردارد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: نظام مدرسه ای رسمی در قالب سال تحصیلی سازماندهی و اجرا می شود در دوره کودکستان الزامی به این نوع زمان بندی وجود ندارد و می شود بسیار خلاقانه و آزادانه زمان حضور را تعریف کرد.

وی بیان داشت: استفاده از برنامه های متنوع، جذاب، بروز و قوانین و مقررات ویژه از موضوعاتی است که باید مورد توجه جدی مسئولان این حوزه قرار گیرد.

 دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش گفت: موضوع دیگری که باید به آن توجه شود، تعریف ساختار متناسب با شرایط و مقتضیات این سازمان است. استفاده از تجربیات، دانش، پژوهش و... سایر کشورها در این باره هم مناسب است.

وی افزود: داشتن تعریف مشخص از مخاطبان و مجریان امری ضروری برای سازمان است، باید کاری کرد که این سازمان به محل اعتماد و امید خانواده ها تبدیل شود.

امانی اضافه کرد: هسته مرکزی کارشناسی حوزه کودک باید نقطه ثبات و پایدار برای سازمان بوده و سرآمد سایر حوزه ها باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش ابراز داشت: یکی از مهم ترین برنامه های این سازمان تعریف شاخص و چشم انداز برای فعالیت منسجم و پویا در این عرصه است.

وی افزود: تولید علم و محتوا در حوزه کودکستان یکی از مهم ترین نیازهای کشور است. باید از مناسب ترین و مورد اعتمادترین مدل ها برای تولید علم و محتوا در این سازمان استفاده کرد.

امانی اظهار داشت: استفاده از توان و ظرفیت موسسان که با مسائل و مشکلات این حوزه آشنایی دارند و به نوعی در متن و میدان عمل هستند بسیار مفید خواهد بود.

امانی اظهار داشت: گزارش‌ فعالیت‌های انجام شده بسیار امیدآفرین است و این سازمان با رویکرد تحولی می‌تواند منشأ اثر و سرآمد در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: تشکیل این سازمان یکی از ایده های خوب و موثر برای مدیریت دوران طلایی کودکان است. برای مدیریت این دوره باید با برنامه ریزی مناسب و منسجم پیش رفت.

لازم به ذکر است در این نشست، معاون وزیر و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و معاونان وی گزارشی از عملکرد، دستاوردها و فعالیت‌های این سازمان ارائه کردند.